X
تبلیغات
رایتل

مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

آنچه مشاوران درباره مشاغل باید بدانند

این مورد را در دو زمینه می توان تقسیم بندی کرد:

1-  دانش زمینه ای و مفاهیمی درباره دنیای کار

2-  مهارت در استفاده مناسب از منابع موثق.

که برای رسیدن به آن مشاور باید:

الف) با اصول سیستمها و کلاسهکردن اطلاعات، هچنین با اصول نگهداری و بایگانی مطالب و دانسته های شغلی آشنا باشد.

ب) معیارهایی برای تشخیص منابع موثق و غیر موثق داشته باشد.

در این مورد لازم است مفاهیم اساسی برای متمایز ساختن یک نوع کار از انواع دیگر را بیان کنیم. این مفاهیم عبارتند از:

1-حوزه کار

انواع فعالیتهای خاصی می باشند که یک نوع کار را از سایر فعالیتها متمایز می سازند. مثلا" نوع فعالیت در کار با ماشین آلات با فعالیتهای مربوط به کشاورزی متفاوت است.

2-سطح کار

اساره به جایگاه شغل در ارتباط بامشاغل دیگر دارد، در حوزه های مختلف سطحی را که مشاغل اشعال میکنند بستگی بعوامل زیر دارد

الف: هوش و استعداد لازم برای آن کار

ب:مدت لازم کار آموزی

ب)دانش در باره تغییرات و پیشامدهای شغلی

ج)آشنایی با تحقیقات و مطالعات روانشناسی و جامعه شناسی شغلی(اصول و روشهای مشاوره و راهنمایی در تعلیم و تربیت، سید مهدی حسینی، 1352).

آنچه مراجع باید درمورد شغل بداند:

1-  ماهیت و نوع کار

2-  حقوق و مزایای مستمر

3-  شرایط احراز

4-  محل شغل

5-  امکانات و فرصتهای  پیشرفت شغل

6-  رو به توسعه یا زوال بودن شغل

7-  دولتی یا غیر دولتی بودن

8-  فصلی یا دوازده ماهه بودن

9-  مدت و مزای دوره کار آموزی و مقدار آموزش آن

10-         ساعات کار روزانه و مقدار تعطیلی و مرخصی آن

11-         مدت دوام شغل

12-         وضع بیمه سلامتی، بیکاری یا بازنشستگی و غیره

13-         مخاطرات موجود(در صورت وجود)

14-         میزان عرضه و تقاضای شغل

نوشته شده در پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1389ساعت 10:00 ب.ظ توسط علی اکبر کریمی نظرات (0)


Design By : Pichak