مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

برخورد با دانش آموز ناسازگار

برخورد با دانش آموز ناسازگار

(بی انضباط!!؟؟)


گردآورنده: علی اکبر کریمی

کارشناسی ارشد مشاوره  مدرسه از دانشگاه تهران


     دانش آموز سال اول دبیرستان، بنام علی، پشت سر معلم چیزی پرتاپ میکند،  سر و صدا در میاورد، سر به سر بغل دستیهایش میگذارد و... .


شما با این دانش آموز چگونه برخورد میکنید؟

ماده 76 آیین نامه اجرایی (انضباط)

دانش آموزان متخلفی که راهنماییها و چاره جوییهای تربیتی، در آنها مفید و موثر نمی افتد، با رعایت تناسب به یکی از روشهای زیر مورد تنبیه قرار می گیرند:

1- تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی

2- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوطه

3- تغییر کلاس، در صورت وجود کلاسهای متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش آموز

4- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش آموز

5- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حد اکثر به مدت سه روز

6- انتقال به مدرسه دیگر


مراحل برخورد با دانش آموز ناسازگار(این مراحل به نقل از جناب آقای دکتر قاسم قاضی می باشد که در درس سمینار مدرسه بیان فرموده اند)


1- صحبت با دانش آموز

  •    آخر کلاس و بصورت خصوصی

      احساس میکنم تو یک ناراحتی داری... . هفته بعد که وارد کلاس می شوم امیدوارم رعایت کنی

  •     در صورت تاثیر == == == == == ==تشویق
  • در صورت عدم تاثیر == == == == == == مرحله بعد

2- تعویض جا

  •      آخر کلاس با دانش آموز خصوصی صحبت میکنیم

   من تو را آوردم اول کلاس تا مشکلت بر طرف شه، ولی باز احساس میکنم که ناراحتی داری.

  •      هفته بعد به جای اول بر میگردانیم، اگر درست شد، هیچ، ولی در صورت ادمه مشکل با او صحبت کرده و وارد مرحله سوم میشویم.

3- تغییر جا در گوشه کلاس

  • رو به دیوار و پشت بر بچه ها
  • روشهای غلط: یک دست و یک پا بالا (چرا؟؟؟؟؟)

آخر جلسه با وی صحبت میکنیم:

    علی من میدونم که تو را ناراحت کردم، ولی تو خودت باعث شدی. امیدوارم هفته دیگر که اومدم دیگر مشکلی نداشته باشی، موافقی بری سر جات؟


در صورت عدم تاثیر  == == == == مرحله چهارم اجرا می شود


4- اخراج از کلاس

  • لزوم همکاری دیگر همکاران (مدیر و معاونین)، تا دانش آموز جای دیگر نرفته و در کنار کلاس باشد.
  • آخر کلاس با وی صحبت میکنیم.

        علی، من نمیخواستم تو از کلاس اخراج شی و از درس و مشقت بمونی،ولی متاسفانه خودت باعث شد. امروز درس ما این بود... . امیدوارم هفته بعد بتونی جبران کنی. حالا نظرت چیه؟


اگر موثر نبود (که اغلب موثر است) == == == === == مرحله پنجم


5- معرفی به مدیر

  • مدیر اول باید با تمکین و محبت و تعارف (چایی و شکلات)اقدام کند.

 ما برای معلمانمان خیلی اهمیت قائل هستیم، چون خیلی زحمت کشیده اند. اما تا جاییکه من میدونم اقدامات ایشان در مورد مشکل تو موثر نبوده. من نمیخوام به والدینت خبر بدم، امیدوارم که قول بدی تا مشکلاتت رو برطرف کنی.

  • مدیر باید عینا از معلم خود درمقابل دانش آموز حمایت کند.
  • دانش آموز را به کلاس بر میگردانیم.
  • در صورت عدم تاثیر == == == == == ==مرحله ششم

6- دعوت از اولیا

  • دعوت را مدیر انجام میدهد و اولیا به اتاق مدیر می روند.
  • نباید طوری باشد که ایجاد وحشت کند.
  • نامه نباید تهدید آمیز و احضار کننده باشد.

جهت کمک به ما در امر تعلیم و تربیت فرزندتان... ما را سر افراز فرمایید.

  • صحبت با والدین باید خصوصی باشد.
  • وقتی به خانه آمد خشونت به خرج ندهید.
  • یادتان باشد این فرزند ما هم هست، ما میخوایم کمکش کنیم و...

در صورت حل  نشدن == == == ===مدیر با مشاور هماهنگ میشود و...


7- معرفی به مشاور

  • مشاور به بررسی علل مشکل و ناراحتی می پردازد.

در مورد محتوای مشاوره سوال نکنید (اصل محرمانه بودن و رازداری)

  • در این فاصله که جلسه اول را داشته ایم، دانش آموز نباید سر کلاس برود.
  • بعد از مشاوره، با نظر مشاور سر کلاس میرود یا نمیرود.

 در صورتی که مشاور تشخیص داد سر کلاس نرود == = == مرحله هشتم


8- ممنوعیت از درس

  •  به مدرسه می آید ولی اجازه حضور در کلاس ندارد
  • مشاور تشخیص میدهد که هفته ای چند روز و چند ساعت دانش آموز را مشاوره دهد.
  • در صورتی که بعد از مشاوره های متعدد آمادگی حضور در کلاس را داشته باشد، با معلمان صحبت کرده و به کلاس هدایت می شود.
  • در صورت عدم موفقیت == == == = == ==مرحله نهم

9- بهبودی رفتار (تغییر و اصلاح رفتار)

  • استفاده از تکنیکهای رفتاری، رواندرمانی و ... .

اگر موثر واقع نشد  == == == == === مرحله دهم (مرحله آخر)


10- معرفی به مدارس ناسازگارها

  • روشهای خاص تربیتی

با تشکر

نظرات 2 + ارسال نظر
ابدالی یکشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:59 ب.ظ http://moshavereh90.blogfa.com/

سلام آقای کریمی عزیز. خواهش می کنم از نظر لطف شما ممنونم.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:45 ب.ظ

خیلی عالی بود ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد