X
تبلیغات
رایتل

مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد


دانشگاه تهران

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

 

عنوان

رابطه کارکرد خانواده با سبک های هویت و جهت گیری مذهبی

در دانش آموزان پایه سوم متوسطه

 

نگارش:

علی اکبر کریمی

 

استاد راهنما:

خانم دکتر شیوا خلیلی

 

استاد مشاور:

آقای دکتر حجت ا... فراهانی

 

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد

در

رشته مشاوره مدرسه

 

آذر 1389

 

UT_Logo

University of Tehran

Faculty of psychology and education

 

 

title

The relationship between family functioning with identity styles and religious orientation of  3rd  grade of High school students .

 

By:

Ali Akbar Karimi

 

Under supervision of:

Khalili  Dr. Shiva

 

Advisor:

Dr. Hojattollah Farahani

 

A thesis submitted to the graduate studies office for the degree of Master of Art (M. A)in school counselling

2010

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارکرد خانواده با سبک های هویت و جهت گیری مذهبی در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم دبیرستان طراحی و اجرا گردید. تعداد 250 نفر دانش آموز (114 نفر پسر و 136 نفر دختر) به عنوان نمونه طبقه ای نسبتی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند و پرسشنامه های کارکرد خانواده (FAD_I)، سبک های هویت برزونسکی (ISI_6G) و پرسشنامه 25 سوالی جهت گیری آلپورت را تکمیل کردند. داده های بدست آمده با روشهای آماری آزمون «تی» برای مقایسه دو گروه، همبستگی  و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین کارکردهای خانواده و سبک های هویتی رابطه  معنادار وجود دارد، بدین معنی که کارکردهای خانواده باسبهای هویتی اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثیت و مستقیم و با سبک هویت سردرگم اجتنابی رابطه منفی و معکوس دارد. بین کارکردهای خانواده و تعهد هویت نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین کارکردهای خانواده با جهت گیری درونی رابطه مثبت و معنادار و بین کارکردهای خانواده و جهت گیری مذهبی بیرونی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک های هویت و جهت گیری مذهبی رابطه معنادار وجود دارد. سبک هویت اطلاعاتی با جهت گیری مذهبی درونی رابطه مثبت و معنادار و با جهت گیری بیرونی رابطه منفی و معنادار دارد. هویت هنجاری با جهت گیری بیرونی رابطه منفی و معنادار و با جهت گیری درونی رابطه مثبت و معنادر دارد. سردرگم اجتنابی با جهت گیری بیرونی رابطه مثبت و معنادار و با جهت گیری درونی رابطه منفی  و معنادار دارد. بین تعهد هویت و جهت گیری مذهبی رابطه معنادار وجود ندارد.

کلید واژه ها: کارکرد خانواده، سبک های هویت، تعهد، جهت گیری مذهبی، نوجوان


Abstract
This study has explored the relationship between family functioning, identity styles and religious orientation in third grade male and female high school students. 250 students (114 boys and 136 girls) were chosen according to the Cochrane formula as the samples using the proportional classified method, and responded to the family functioning questionnaire (FAD_I), Identity Style Inventory (ISI-6G)  and Allport religious orientation questionnaire (REQ). The data is analyzed with statistical methods, t-Test for comparing two groups, solidarity and stepwise regression analysis. The results showed that there was a significant relationship between family functions and identity styles, which means that the family functions have positive and direct relationship with informational  and normative identity and negative and reversal relationship with confused-avoidant identity style. There is a significant and positive relationship between the family functioning and identity commitment and significant and positive relationship between the internal religious orientation, and negative and significant relationship  between the family functioning and external religious orientation.  There is also a significant relationship between identity styles and religious orientation. The informational identity has a positive and significant relationship with internal religious orientation, and negative and significant relationship with external orientation. Normative identity has a positive and significant relationship with external orientation, and negatively and significantly related with the internal orientation. confused-avoidant identity has a positive and significant relationship with the external orientation, and negative and  significant relationship with the internal orientation. There is no significant relationship between identity commitment and religious orientation.

Keywords: family functioning, identity styles, commitment, religious orientation, adolescents


لطفا جهت دانلود پانزده صفحه اول پایان نامه از لینک زیر استفاده نمایید


http://s1.picofile.com/file/7214006769/%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87_%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87_%D8%A7%D9%88%D9%84_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87.pdf.html


نوشته شده در پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390ساعت 08:29 ب.ظ توسط علی اکبر کریمی نظرات (5)


Design By : Pichak