اریکسون (1977)، هویت را احساس همانندی، تداوم، یکتایی و استقلال فردی میداند که از باور وی در زمینه هدفها، ارزشها و تصویر بدنیاش سرچشمه می گیرد.
ادامه مطلب ...
مفهوم هویت هم در زبان روزمره و هم در بحث های علمی مورد استفاده قرار می گیرد و واجد مفاهیم مترادف از قبیل: من فاعلی[1]، من مفعولی[2]، ادراک خود[3]، خود انگاره[4]، هویت من[5]، من[6]، فرامن[7]، و شخصیت است (دسچامپش و دووس[8]، 1998).
ادامه مطلب ...
اصطلاح نوجوانی[1] از کلمهی لاتین" adolescere مشتق شده که به معنای "رسیدن به بزرگسالی است.
ادامه مطلب ...به نظر عده ای موفقیت شغلی همان پیشرفت شغلی و تعالی مهارت ها و کسب تخصص ها است در حالی که به عقیده گروهی دیگر، موفقیت شغلی کسب درآمد بیشتر را شامل می شود
گاهی در دور و بر خود به افرادی بر می خوریم که میگویند:«ایکاش پدر و مادرم در حق من این دلسوزی را نکرده بودند.» راستی منظور از این دلسوزی چیست و چرا این افراد از اینکه اجازه داده اند دیگران در موردشان دلسوزی کنند پشیمانند؟
تاریخچه فلسفه وجود
فلسفه وجود ابتدا به وسیله کیرکگارد دانمارکی ( 1885 – 1803 ) پایه گذاری شد و با مرگ وی خاموش گردید . بعد از نیم قرن دوباره توسط یسپرس و هایدگر فیلسوف آلمانی دوباره زنده شد . از فیلسوفان دیگری که در این زمینه هر یک بنحوی تثیر داشته اند می توان نیچه [1] برکسن [2] دلتای [3] ماکس شلر [4] و هوسرل [5]را نام برد که پایه گذاران مقدم این فلسفه شمرده می شوند از نویسندگان نیز می توان به ریلک [6]و کافکا[7] را می توان نام برد این فلسفه با شیوه مخصوص با تحقیقات و کارهایی که پیروان این مکتب نموده اند تاثیرات عمیقی در روان شناسی ، ادبیات و هنر این زمان داشته است .
ادامه مطلب ...شاید همه ما در بین کودکان خانواده، فامیل و آشنا و یا در کوچه و محله خود با کودکانی بر خورد کرده باشیم که لجبازی می کنند، نا آرامندو... . و شاید دها بار شنیده ایم که پسر فلانی بیش فعال است. دختر فلانی واقعا" از لحاظ روانی و رفتاری اختلال دارد، و موارد شبیه آن. آنچه باید به آن توجه کنیم این است که بدون بررسیهای روانشناختی و مراجعه به یک مشاور یا روان شناس نباید به کودکمان برچسب ناسازگار یا بیش فعال بزنیم. و نیز باید توجه داشته باشیم که کودک ناسازگار با کودک بیش فعال تفاوت داشته و روشهای درمانی آنها نیز متفاوت است. یک تفاوت اساسی بین بیش فعالی و ناسازگاری در این است که کودک بیش فعال رفتارش تقریبا" دست خود نبوده و ناشی از اختلالات هورمونی است و از کسی به قول معروف حساب نمی برد اما کودک ناسازگار چنین نیست و حداقل کسانی هستند که این کودک از آنها حساب ببرد، و برای کودک بیش فعال معمولا" همه موقعیتها یکسان است ولی کودک ناسازگار احتمال دارد مواقع ناسازگاریش متفاوت بوده و در برخی مواقع از خود ناسازگاری نشان ندهد.
ما در این جا با فرض اینکه خوانندگان محترم مطمئن هستند که کودک آنها ناسازگار است روشی را که جناب آقای دکتر قاسم قاضی در کتاب مورد پژوهی در مشاوره و رواندرمانی خود آورده اند و در کلاس درسی(سمینار مدرسه) کارشناسی ارشد نیز توسط اینجانب بعنوان سمینار مطرح شد برای برخورد با کودک ناسازگار عینا" و بدون تغییر می آوریم. امید است که مفید حال خوانندگان محترم بوده باشد:
ادامه مطلب ...
آنچه مشاوران درباره مشاغل باید بدانند
ادامه مطلب ...هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب میزند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیتهای انسان است. انسان با انتخابهای خود مسیر زندگیاش را تعیین میکند...