مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

نظریه های هویت

 نظریه­ اریکسون

      اریکسون (1977)، هویت را احساس همانندی، تداوم، یکتایی و استقلال فردی میداند که از باور وی در زمینه هدفها، ارزشها و تصویر بدنی­اش سرچشمه می گیرد.

    

ادامه مطلب ...

هویت چیست و چگونه شکل میگیرد؟

 مفهوم هویت

      مفهوم هویت هم در زبان روزمره و هم در بحث های علمی مورد استفاده قرار می گیرد و واجد مفاهیم مترادف از قبیل: من فاعلی[1]، من مفعولی[2]، ادراک خود[3]، خود انگاره[4]، هویت من[5]، من[6]، فرامن[7]، و شخصیت است (دسچامپش و دووس[8]، 1998).

   

ادامه مطلب ...

درباره نوجوانی

 مفهوم نوجوانی

    اصطلاح نوجوانی[1] از کلمه­ی لاتین" adolescere  مشتق شده که به معنای "رسیدن به بزرگسالی است.

ادامه مطلب ...

موفقیت شغلی و عوامل موثر در آن

به نظر عده ای موفقیت شغلی همان پیشرفت شغلی و تعالی مهارت ها و کسب تخصص ها است در حالی که به عقیده گروهی دیگر، موفقیت شغلی کسب درآمد بیشتر را شامل می شود

ادامه مطلب ...

دلسوزیهای بی رحمانه

گاهی در دور و بر خود به افرادی بر می خوریم که میگویند:«ایکاش پدر و مادرم در حق من این دلسوزی را نکرده بودند.» راستی منظور از این دلسوزی چیست و چرا این افراد از اینکه اجازه داده اند دیگران در موردشان دلسوزی کنند پشیمانند؟

     

ادامه مطلب ...

وجود درمانگری(مقاله ای در شناخت وجود درمانگری)!

تاریخچه فلسفه وجود

فلسفه وجود ابتدا به وسیله کیرکگارد دانمارکی ( 1885 1803 ) پایه گذاری شد و با مرگ وی خاموش گردید . بعد از نیم قرن دوباره توسط یسپرس و هایدگر فیلسوف آلمانی دوباره زنده شد . از فیلسوفان دیگری که در این زمینه هر یک بنحوی تثیر داشته اند می توان نیچه [1] برکسن [2] دلتای [3] ماکس شلر [4] و هوسرل [5]را نام برد که پایه گذاران مقدم این فلسفه شمرده می شوند از نویسندگان نیز می توان به ریلک [6]و کافکا[7]  را می توان نام برد این فلسفه با شیوه مخصوص با تحقیقات و کارهایی که پیروان این مکتب نموده اند تاثیرات عمیقی در روان شناسی ، ادبیات و هنر این زمان داشته است .

ادامه مطلب ...

برخورد با رفتار ناسازگار

شاید همه ما در بین کودکان خانواده، فامیل و آشنا و یا در کوچه و محله خود با کودکانی بر خورد کرده باشیم که لجبازی می کنند، نا آرامندو... . و شاید دها بار شنیده ایم که پسر فلانی بیش فعال است. دختر فلانی واقعا" از لحاظ روانی و رفتاری اختلال دارد، و موارد شبیه آن. آنچه باید به آن توجه کنیم این است که بدون بررسیهای روانشناختی و مراجعه به یک مشاور یا روان شناس نباید به کودکمان برچسب ناسازگار یا بیش فعال بزنیم. و نیز باید توجه داشته باشیم که کودک ناسازگار با کودک بیش فعال تفاوت داشته و روشهای درمانی آنها نیز متفاوت است. یک تفاوت اساسی بین بیش فعالی و ناسازگاری در این است که کودک بیش فعال رفتارش تقریبا" دست خود نبوده و ناشی از اختلالات هورمونی است و از کسی به قول معروف حساب نمی برد اما کودک ناسازگار چنین نیست و حداقل کسانی هستند که این کودک از آنها حساب ببرد، و برای کودک بیش فعال معمولا" همه موقعیتها یکسان است ولی کودک ناسازگار احتمال دارد مواقع ناسازگاریش متفاوت بوده و در برخی مواقع از خود ناسازگاری نشان ندهد.  

  ما در این جا با فرض اینکه خوانندگان محترم مطمئن هستند که کودک آنها ناسازگار است روشی را که جناب آقای دکتر قاسم قاضی در کتاب مورد پژوهی در مشاوره و رواندرمانی خود آورده اند و در کلاس درسی(سمینار مدرسه) کارشناسی ارشد نیز توسط اینجانب بعنوان سمینار مطرح شد برای برخورد با کودک ناسازگار عینا" و بدون تغییر می آوریم. امید است که مفید حال خوانندگان محترم بوده باشد:

   

ادامه مطلب ...

عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی

هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب می‌زند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیت‌های انسان است. انسان با انتخاب‌های خود مسیر زندگی‌اش را تعیین می‌کند...

ادامه مطلب ...